02.10.2024, 10:23 uur
Diamant industrie 'in de problemen' terwijl laboratoriumgekweekte edelstenen de prijzen verder onder druk zetten
De vraag naar diamanten daalt, vooral in China, door afnemende huwelijkscijfers en de groeiende populariteit van laboratoriumgekweekte diamanten, die nu tot 85% goedkoper zijn. De Beers, ooit de dominante speler op de diamantmarkt, moet zich herstructureren en overweegt de verkoop aan Anglo American, terwijl analisten waarschuwen voor verdere prijsdalingen van natuurlijke diamanten.
Anglo American is van plan De Beers te verkopen
“Een diamant is voor altijd,” maar misschien niet voor de toenemende groep consumenten die de edelsteen de rug toekeert voor laboratorium gekweekte tegenhangers, goud en zelfs andere gekleurde edelstenen.
De slogan werd in 1948 bedacht door diamantgigant De Beers en vangt de indruk van zekerheid en romantiek. Maar niet alle relaties doorstaan de tand des tijds.
De grootste aandeelhouder van het bedrijf, Anglo American, is van plan De Beers te verkopen terwijl het zijn bedrijf herstructureert, na het afwijzen van een overnamebod van BHP. CEO Duncan Wanblad van Anglo American vertelde de Financial Times dat de verkoop van De Beers “het moeilijkste deel” van de radicale herstructurering van het bedrijf zal zijn.
“Diamanten passen er eigenlijk niet meer bij, ondanks de sterke erfenis van De Beers onder Anglo,” zei onafhankelijke diamantindustrieanalist Paul Zimnisky.
“Anglo zal uiteindelijk doen wat zijn aandeelhouders willen, en het lijkt erop dat ze zich willen richten op een langetermijnstrategie van grondstoffen die de opbouw van groene infrastructuur ondersteunen, zoals koper,” vertelde hij aan CNBC.
De vraag naar diamanten is gedaald, aangezien de aantrekkingskracht vervaagt in een belangrijke consumentenmarkt: China.
Dalende huwelijkscijfers en de groeiende populariteit van goud en laboratorium gekweekte edelstenen hebben allemaal bijgedragen aan de afname van de Chinese vraag naar diamanten, aldus marktonderzoeksbureau Daxue Consulting. Het einde van de pandemie beperkingen heeft ervoor gezorgd dat consumenten hun uitgaven hebben gericht op reiservaringen in plaats van op diamantproducten.
De diamantprijzen zijn dit jaar tot nu toe met 5,7% gedaald, volgens Zimnisky’s ruwe diamantindex, en zijn meer dan 30% gedaald ten opzichte van hun recordhoogte in 2022.
De Beers had ooit een monopolie op de diamantmarkt, maar het marktaandeel is gedaald. Economische omstandigheden leidden ertoe dat het bedrijf begin dit jaar de prijzen met 10% verlaagde, aldus Bloomberg.
Laboratorium gekweekte diamanten ook een cruciale rol speelt in de daling
“Het afgelopen jaar was een veel moeilijkere periode voor de diamant industrie, aangezien economische uitdagingen, een post Covid dip in verlovingen en een groei in het aanbod van laboratorium gekweekte diamanten allemaal de vraag hebben beïnvloed,” zei Marcelo Esquivel, hoofd communicatie bij Anglo American, tegen CNBC.
Ankur Daga, CEO van Angara, een online juweliersbedrijf, zei dat de voorkeur voor laboratorium gekweekte diamanten ook een cruciale rol speelt in de daling van de prijzen van natuurlijke diamanten.
“De kern van het probleem is de snelle groei van laboratoriumgekweekte diamanten,” zei hij. Daga voegde eraan toe dat in de VS, de grootste consument van diamanten, de helft van de stenen voor verlovingsringen dit jaar laboratorium gekweekt zal zijn, vergeleken met slechts 2% in 2018.
Laboratorium gekweekte diamanten, die tot 85% goedkoper kunnen zijn dan natuurlijke diamanten, worden in een gecontroleerde omgeving gemaakt met extreme druk en hitte. Het proces recreëert hoe natuurlijke diamanten diep in de mantel van de aarde worden gevormd. De verkoop van laboratoriumgekweekte diamanten is gestegen van slechts 2% van de wereldwijde diamantjuwelenmarkt in 2017 naar 18,4% in 2023, volgens gegevens van Zimnisky.
Daarnaast is de reden om diamanten als investering te kopen, afgenomen, zei Daga. Diamanten werden de afgelopen 50 jaar gezien als een activum en een hedge tegen inflatie. Maar die investeringsredenering is grotendeels vervaagd naarmate de prijzen kelderden.
“De diamantindustrie verkeert in de problemen,” zei Daga tegen CNBC, en hij voegde toe dat hij gelooft dat de prijzen van natuurlijke diamanten de komende 12 maanden nog eens met 15%-20% kunnen dalen.
Sommigen zijn iets optimistischer.“Er is geen twijfel dat er enkele uitdagingen zijn in de diamantindustrie, maar het zijn geen uitdagingen die niet kunnen worden aangepakt,” zei Anish Aggarwal, mede-oprichter van het specialistische diamantadviesbedrijf Gemdax.
Hij merkte op dat diamanten discretionaire producten zijn en dat het een kwestie is van “de wens creëren” voor het product, zoals bij andere luxesegmenten zoals high-end horloges en tassen.